I den digitala världen lagras allt mer information och det ligger i företagens intressen att veta så mycket som möjligt om sina konsumenter och användare. Genom att ta reda på vad du har för intressen och preferenser kan de till exempel anpassa annonser som bara syns för dig. Genom att veta hur de deras användare navigerar sig i deras produkter kan du anpassa produkterna efter vårt beteendemönster och göra förbättringar.
Alla uppskattar inte att ständigt vara övervakade och visst kan det vara irriterande att du på många sajter inte ens kan välja att tacka nej till sådant som cookies. Cookies kallas det som samlar in information om hur du använder en sajt. Även när det kommer till smartphones finns det statistik över det mesta. I den här artikeln kan du läsa mer om statistisk och kostnader för smartphones.
Så säger statistiken att vi använder våra smartphones
Din smartphone kan registrera varenda knapptryck du gör och tillverkarna har bra koll på hur vi använder deras produkter. Med tanke på hur mycket vi använder våra smartphones kan du säkert föreställa dig att den lagrade informationen är gratis. År 2017 kom en rapport från USA som visade på att människor spenderade fyra timmar om dagen på sina telefoner. Det blir 1 460 timmar per år. Saftigt, eller hur?
Samma rapport visar också att det framför allt är unga människor som är flitiga användare av sina smartphones, mer specifikt i åldrarna mellan 18-24 år. Tack vare den statistik som samlas in, vare sig man gillar det eller inte, så blir ständigt smartphones bättre och sajterna vi besöker mer användarvänliga. Med allt fler funktioner som flyttar in i våra trotjänare kan vi nog räkna med användningen inte kommer minska i första taget.
Våra appar lagrar också statistik
Hur många appar har du i din smartphone? Ganska många, eller hur? Alla dessa lagrar statistik hur du använder dem och ofta kan du själva ta del av vissa delar statistiken. Använder du till exempel Snapchat som är en omåttligt populär app, kan du till exempel se hur många meddelanden du har skickat sedan du började använda appen. Det är självklart bara en liten del av kakan, och Snapchat vet mycket mer än så.
Om du någon gång har köpt en ny telefon och loggat in på en av dina gamla appar har du säkert sett att meddelanden, bilder och statistik fortfarande finns kvar. Det beror på att statistiken lagras på en molntjänst, och inte på din enhet. Facebook är en annan stor app som dessutom äger populära Instagram. Det innebär att dessa två får statistik från båda apparna och har stenkoll på dig som användare.
Om du jobbar med reklam…
Om du jobbar med reklam eller marknadsföring är den statistik som samlas rena guldgruvan. Du kan till exempel rikta en annons mot en ensamstående mamma i Bromma som är 36 år gammal, kör en Toyota och älskar att äta pasta med parmesan framför Idol på fredagskvällarna. För så mycket information kan du få om en användare. Då blir det också enklare att sälja till exempel parmesan till henne med på en riktad annons på torsdagar.
Detta kan vara på både gott och ont. När vi accepterar att våra smartphones får lagra vår statistik, försöker de ofta sälja in det med att du slipper annonser som du inte är intresserad av, och istället bara får sådant som är relevant. Det kan så klart vara positivt. Men ju mer information företagen får om vårt användande, desto mer lukrativt blir det att marknadsföra sig online och våra flöden fylls med reklam.
Kostnader för smartphones
För att knyta an till stycket ovan, blir rimligtvis kostnaderna för dig högre på grund av statistiken, eftersom att den i förlängningen får dig att konsumera mer. Företagen betalar också mycket för denna information, vilken är den främsta anledningen till varför Mark Zuckerberg, Facebooks grundare, är snuskigt rik idag. Vi betalar ingenting för att använda Facebook, men vi får inte heller betalt för den statistik som vi skänker bort. Bra eller dåligt?
Sammanfattning
Våra smartphones är nästintill fastklistrade i våra händer idag och ibland den digitala världen kännas mer verklig än den verkliga. En rapport från 2017 visade att vi använde våra smartphones fyra timmar om dagen, och under den här tiden samlar våra smartphones, sajterna via besöker och apparna vi använder statistisk. Statisk som företag betalar dyrt för så att de med riktad marknadsföring kan få oss som användare att konsumera mer.